Conference proceedings
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Conference proceedings by Title
Now showing 1 - 20 of 110
Results Per Page
Sort Options
Item Open Access 19th International Conference on Turkish Linguistics(Nazarbayev University School of Sciences and Humanities, 2018-08-17)The Organizing Committee would like to thank… At Nazarbayev University Assel Sadykova (executive director, School of Humanities and Social Sciences), Aigerim Nurgaliyeva, Lazzat Sundetova, Ainur Yerezhepekova, Meruyert Mukanova, and Anel Kaddesova, colleagues, and student volunteers. At the International Turkic Academy President Darkhan Kydyrali, colleagues, and staff. At L.N. Gumilyov Eurasian National University Rector Erlan Syzdykov and colleagues, staff, and student volunteers. The members of the ICTL 19 Program Committee and anonymous reviewers. The participants in the cultural program from Nazarbayev University and L.N. Gumilyov Eurasian National University. Lars Johanson, Éva Á. Csató, and A. Sumru Özsoy for their encouragement to host ICTL 19 in Astana, as well as Mehmet-Ali Akinci for his kind support during the organization of the conference.Item Open Access CREATING ONLINE LEARNING ENVIRONMENTS FOR LANGUAGE ACQUISITION("МӘҢГІЛІК ЕЛДІҢ МӘҢГІЛІК ТІЛІ" Халықаралық симпозиум материалдары/ THE ETERNAL LANGUAGE OF THE ETERNAL NATION international symposium, 2016-11-24) Ibrayeva (Ибраева), Мeruyert (Меруерт)Using online technologies in teaching and assessing the language is considered to be effective education. For effective assessment, creating online testing materials is a recognized method in higher education aimed at engaging students in effectively learning the language. Мақалада тіл үйрету мен бағалау үдерісінде пайдаланылатын онлайн технологиялардың артықшылықтары мен қиындықтары қарастырылады.Item Open Access DESCRIBING AND ANALYSING KAZAKH: THE PARTICLE ĞOJ AND WIDER IMPLICATIONS("МӘҢГІЛІК ЕЛДІҢ МӘҢГІЛІК ТІЛІ" Халықаралық симпозиум материалдары, 2016-11-24) Christopher, NadeždaIn this presentation I explore the existing descriptions of the Kazakh particle ğoj and demonstrate that despite a number of attempts to define its function, or describe its behaviour in discourse, a thorough analysis has not yet been carried out. This observation has wider implications to which I dedicate the second half of the presentation...Item Open Access FAMILY LANGUAGE POLICY IN KAZAKHSTANI FAMILIES("МӘҢГІЛІК ЕЛДІҢ МӘҢГІЛІК ТІЛІ" Халықаралық симпозиум материалдары/ THE ETERNAL LANGUAGE OF THE ETERNAL NATION international symposium, 2016-11-24) Нұркентаева, М.; Абжанова, С.; Мұсабекова, С.Kazakhstan is a dynamically developing young country where about 130 nations and nationalities live together in peace and harmony for about 25 years since Kazakhstan has gained its independence from the Soviet Union. Having population with about 17 million people, Kazakhstan is developing trilingual policy in the educational system and aim at increasing the number of speakers in the state official language (i.e. Kazakh) up to 100%, Russian and English up to 85% and 25% respectively by 2020. Мақалада Қазақстандағы үштілділік мәселесі қарастырылған. Тілдердің үштұғырлығы мәдени жобасының жоғары оқу орындарында, қоғамда жүзеге асырылу барысында қазақстандықтардың өміріне, білім беру саласына, сондай-ақ экономикаға тиімді әсері сипатталады.Item Open Access FUTURE OF THE KAZAKH LANGUAGE IN THE HANDS OF YOUNG GENERATION("МӘҢГІЛІК ЕЛДІҢ МӘҢГІЛІК ТІЛІ" Халықаралық симпозиум материалдары/ THE ETERNAL LANGUAGE OF THE ETERNAL NATION international symposium, 2016-11-24) Керимбаева, Камила; Жамишева, НурайThe future of the Kazakh language has become one of the central themes and problems of the country since we gain independence and is still very relevant. What comes to every mind when they say "future"?... Егеменді Қазақстан Республикасында қазақ тілін дамыту – еліміздегі тіл саясатының ғана емес, республикамыздың жалпы саясатын дамытудың маңызды әрі түйінді тұсы болып саналады...Item Open Access HOW TO ENGAGE STUDENTS INTO INTERACTIVE DISCUSSIONS("МӘҢГІЛІК ЕЛДІҢ МӘҢГІЛІК ТІЛІ" Халықаралық симпозиум материалдары, 2016-11-24) Власова, В. В.The most valuable idea in education process is to conduct lessons that motivate learners. One important way of doing classes exciting is to include interactive assignments like well - planned discussions which keep the class more dynamic... Берілген мақалада коммуникативтік қызметтің дискуссия сияқты түріне оқушылардың қызығушылығын арттырудың бірқатар жолдары қарастырылады. А2 - В1 деңгейдегі студенттердің сөйлеу белсенділігін қолдауға арналған дәстүрлі емес тапсырмалар ұсынылады.Item Open Access KAZAK ATASÖZLERİNDE “AZ” SÖZÜNÜN İŞLEVİ("МӘҢГІЛІК ЕЛДІҢ МӘҢГІЛІК ТІЛІ" Халықаралық симпозиум материалдары, 2016-11-24) Yıldız, NaciyeIn Kazakh proverbs, in-depth studies can be done in terms of effective use of words. For this reason, in this study, the effective use of the word "az" was tried to be evaluated in the proverbs on the 68th and 69th scales of the Babalar Sözü corpus...Item Open Access Kazakh Traditions and The Language (based on the Tradition of Hospitality)(Global Art Publications, 4th International Symposium on Asian Languages and Literatures: Understanding Culture (ADES-IV), Aurangabad, INDIA, 2017-02-02) Baiteliyeva, ZhanarStudy of the language of the Kazakh ethnos along with its philosophy, traditions, and beliefs have begun since Kazakhstan gained its independence. As the anthropocentric direction dominating in the linguistics suggests, the thoughts and opinions of any nation on the environment and daily life are expressed in the language. In this regard, the purpose of this report is to show the Kazakh traditions by means of linguistic units preserved in the Kazakh language. The study is based on the linguistic units related to the Kazakh tradition of hospitality. Because one of the main qualities of the Kazakh people as a nation is their hospitality. Apart from this, we will try to answer the following questions in the present report: What types are guests are there according to Kazakhs? What traditions related to the hospitality exist? How well these traditions are preserved nowadays? What opinions have other nations expressed about the Kazakh hospitality?Item Open Access Kazakh-Indian Literary Relations and the Translation of Tagor`s Literary Works into Kazakh Language(Global Art Publications, 4th International Symposium on Asian Languages and Literatures: Understanding Culture (ADES-IV), Aurangabad, INDIA, 2017-02-02) Adayeva, YermekKazakh ‐ Indian literary relation has a deep root. Some verses of the world famous Indian literary pieces like "Mahabharata", "Ramayana", especially of "Kalila and Dimna", and " Sukasaptati" share popularity among Kazakhs. Poems, sagas and dastans were devoted to some plots of these works in Kazakh language. We claim that the introduction of nomadic lifestyle plots into these didactic stories, sagas and fables of the Indian literary heritage, in its way, assisted the establishment of saga and fable genres in Kazakh literature. While comparing the Kazakh and Indian literature, we have discovered that there are common literary motives in both nations' art of words As a nation leading nomadic lifestyle and eventually being subjected to others, we discovered that there is a literary stream in the Indian literature, which is similar to the literature in Moaning period of Kazakh Literature. (The Moaning Period is a historical period of Kazakh literature). The inter-‐relations of different nations' literature and the enrichment of literature through these inter-‐relations cannot be realized without the bridging function of translation works. Nowadays, the excellent Indian literary pieces are being translated into Kazakh language. Here, we would like to have a closer look at the Kazakh translations of the literary masterpieces of great poet of India, the first Nobel Literature Prize winner among Asian writers R. Tagore.Item Open Access LISTENING TO ACCENTS("МӘҢГІЛІК ЕЛДІҢ МӘҢГІЛІК ТІЛІ" Халықаралық симпозиум материалдары/ THE ETERNAL LANGUAGE OF THE ETERNAL NATION international symposium, 2016-11-24) Паршукова, Н. В.Using audio cassettes, prepare recordings, two to three minutes in length, of foreign accents; this can be done individually or in pairs or groups. The recordings should consist of short interviews with speakers who are not very proficient in the target language. In a country where the target language is not locally spoken, it makes sense to use as interviewees natives of this country, but other accents may be used in addition. Мақаланың мақсаты – оқушыларды тындай отырып, сөйлеудегі ерекшелік проблемаларын анықтау, оларға осы проблемаларды түсіндіру және оны түзеу. Осындай проблемаларды шешудің бірнеше кезеңдері ұсынылады.Item Open Access “Oyan, Qazaq”: A Challenge to Colonialism(Global Art Publications, 4th International Symposium on Asian Languages and Literatures: Understanding Culture (ADES-IV), Aurangabad, INDIA, 2017-02-02) Abdigapbarova, ZhanarA history of literature is not one‐day process. It is the fruit of several centuries, which constantly develops with its spiritual necessities. The early 20th century was a difficult historical period for the Kazakh society, which focused on keeping its existence in the historical arena. At that time, the Soviet empire’s colonization policy caused too much pressure on Kazakhs. This period witnessed not the peasants’ overbearing voice from the khan’s period, but “zhyrau” genre, which was becoming popular in order to awaken people. At the colonization period, awakening people, calling them for independence was not easy. Kazakh poets were forced to deliver their ideas indirectly through metaphors, fables and other techniques. One of the early 20th century poets, who openly described the social situation in the Kazakh steppe and attempted to awaken people and inspire them when the nation’s fate was under material and spiritual pressure, was Mirzhakyp Dulatuly. His first poem “Oyan, Qazaq” brought to the Kazakh literature a strong motive, brave voice and sober idea. M. Dulatuly’s “Oyan, Qazaq” collection of poems was first published in 1910 in Ufa. In 1911, “Oyan qazaq” was also published in Orynbor. Open your eyes, awaken Kazakh and stand up. Do not spend your youth in darkness. The land is lost, religion is gone, and the situation is bad, My Kazakh, there is no time to rest. He described Kazakh nation’s difficult situation in this epigraph of the book. In these four lines, he describes four troubles of the nation. His attempt to awaken people is seen from his designation of these problems throughout the book. However, this book was prohibited and its author was sent into exile under the soviet censorship. In this article, we will describe “Oyan, Qazaq” collection’s ideas and civil principles.Item Open Access PROCESSES OF GLOBALIZATION AND GLOKALIZATION IN KAZAKH LANGUAGE TEACHING("МӘҢГІЛІК ЕЛДІҢ МӘҢГІЛІК ТІЛІ" Халықаралық симпозиум материалдары/ THE ETERNAL LANGUAGE OF THE ETERNAL NATION international symposium, 2016-11-24) Омарбекова, Г.For all the world's languages, including Kazakh, one of the main characteristics of modern existence is a fact of the powerful cultural and linguistic contact with the English language, which has acquired the status of a "global" language. Nowadays, in the foreign theory of globalization of the English language, a number of concepts and terms have been created that are not so widely used in local linguistics. One of them is the concept of "glocalization". Glocalization evidences that we live in a small world, and what happens in one region affects other regions. Қазіргі тілді меңгерушілер, жаһандану контекстімен және соған сай тілді оқыту мәселелерімен (қазақ тілін екінші тіл ретінде оқытуда) бетпе-бет келуде, себебі қазақ тілі де тыс қала алмай, жаһандық тіл экологиясын бастан кешіріп отырған тілдердің бірі. Тілді оқытуда «Мазмұнға негізделген оқыту» әдістемесі арқылы студенттерді жан-жақты ақпараттармен қаруландыра отырып, олардың экологиялық сауаттылығын арттыруға болады. Тіл мен мазмұнды үйлестіретін, сондай-ақ ғылыми және практикалық дағдыларын жетілдіруге бағытталған бұл тәсіл оқушылардың бағдарламалар аралық және арнайы білім кеңістіктерін кеңейтеді.Item Open Access PROFESSIONAL DIRECTION IN THE KAZAKH LANGUAGE LEARNING SYSTEM("МӘҢГІЛІК ЕЛДІҢ МӘҢГІЛІК ТІЛІ" Халықаралық симпозиум материалдары/ THE ETERNAL LANGUAGE OF THE ETERNAL NATION international symposium, 2016-11-24) Оразалиева, Э. Н.The actuality of the title is the unification and introduction into the scientific and methodological turnover of the concept of professional Kazakh language as an independent linguistic and pedagogical direction with its teaching methods and technologies. The political, socio-economic and cultural changes, including in the field of education have changed the role of the Kazakh language in Kazakhstani society. Since independence, acquiring the status of a state language of the discipline it has become a basic (or mandatory) element of a modern education system. It should be noted over the years it has been done by scientists of the Kazakh language teachers. Modern reality requires specialist training as a subject of a professional sphere, the competitive labor market in Kazakhstan. Кәсіби қазақ тілін оқытуды Қазақстан Республикасында бекітілген стандарт пен типтік бағдарламаға сәйкес модельдеу, оның негізгі компоненттерін сипаттау және шетелдік тәжірибелерді жергілікті сұраныс деңгейіне бейімдей отырып, қолдану бүгінгі күні білім берудің өзекті бағыттарын құрайды. Кәсіби қазақ тілін оқыту барысында назарды тек кәсіби лексикаға аудару жеткіліксіз, себебі кез келген мамандық иесі кәсіби біліктілікті тілдік қатынас негізінде дамыту, академиялық ізденіс дағдыларын тіл арқылы қалыптастыру мақсаттарын көздейді. Бүгінгі күні кәсіби білім беру мен кәсіби тілдік құзыретті қалыптастыру шарттарын ажырата білу аса маңызды.Item Open Access REFLECTIONS ON REVERSING KAZAKH LANGUAGE SHIFT: MIGHT ALMATY FOLLOW BAKU’S PATTERN?("МӘҢГІЛІК ЕЛДІҢ МӘҢГІЛІК ТІЛІ" Халықаралық симпозиум материалдары, 2016-11-24) Fierman, WilliamLanguage policy in Kazakhstan has changed radically over the last 30 years, most notably as a result of overall political change and demographics. In this paper is given a brief overview of these shifts and their relation to one another. Бұл мақала кеңес дәуірінен бергі уақыттағы Қазақстандағы тілдік тепе-теңдік мәселесін қарастырады. Кеңестік дәуірде орыс тілінің әсерінен қазақ тілі өзінің басымдығын жоғалтуы кеңестік тілдік саясат пен демографияға тән екендігі дәлелденеді....Item Open Access RESEARCH INTEGRATED TECHING IN LANGUAGE("МӘҢГІЛІК ЕЛДІҢ МӘҢГІЛІК ТІЛІ" Халықаралық симпозиум материалдары/ THE ETERNAL LANGUAGE OF THE ETERNAL NATION international symposium, 2016-11-24) Абжанова, С.; Мұсабекова, С.In Nazarbayev University which aims to become the first research and world-class university in Kazakhstan, it is important to use research to enhance the student learning experience. In this article, we would like to describe the role of research integrated teaching in Kazakh classes, where both teacher and students use their research skills to review research papers, collect and analyze data, generate, interact, and share enthusiasm in learning process. Мақалада қазақ тілі сабақтарында, атап айтқанда «Бизнес этикеті» курсында оқыту мен зерттеуді үйлестірудің маңыздылығы туралы айтылады. Оқыту стратегиясының мазмұны курс барысында орындалатын тапсырмалар мен сабақтан тыс атқарылатын жұмыстардың тіл үйренудегі тиімділігін саралау арқылы сипатталады.Item Open Access TEACHING PROFESSIONAL KAZAKH LANGUAGE IN KAZAKHSTAN("МӘҢГІЛІК ЕЛДІҢ МӘҢГІЛІК ТІЛІ" Халықаралық симпозиум материалдары/ THE ETERNAL LANGUAGE OF THE ETERNAL NATION international symposium, 2016-11-24) Күзекова, З.Kazakh language is the state language; however, because of lack of professional Kazakh language knowledge among different professional areas, it is necessary to teach professional Kazakh language in non-linguistic universities and institutions. This requires us that the knowledge of the Kazakh Language is becoming an integral component of any trade and professions... Мақалада кәсіби қазақ тіліне қатысты бірқатар мәселелер талданады: Кәсіби бағытты меңгерту дегеніміз – ғылыми стильді меңгеру болып табылады. Ғылыми стиль тілі –студент үшін таңдаған мамандығын алудың құралы, сондықтан тілдік емес жоғары оқу орнындағы қазақ тілінен сабақ беретін оқытушы сабағында кәсіби бағыттылық айқын байқалуы қажет. Сондай-ақ қазақ тілі пәнінің оқытушысы маман оқытушыны алмастырмауы тиіс. Оның міндетіне экономиканы, химияны, физиканы т.б. ғылыми пән ретінде оқыту кірмейді, оның міндеті осы мамандықтың тілін оқыту болып табылады.Item Open Access WHAT TO TEACH: TOPICS AND SITUATIONS("МӘҢГІЛІК ЕЛДІҢ МӘҢГІЛІК ТІЛІ" Халықаралық симпозиум материалдары/ THE ETERNAL LANGUAGE OF THE ETERNAL NATION international symposium, 2016-11-24) Лемяскина, Н. В.The process of teaching a foreign language is a complex one. It has to be broken down into components for purposes of study. They are presenting and explaining new material, providing practice and testing. It is the ‘presentation – practice – production’ paradigm. Шет тілін оқыту презентация-бекіту-нәтиже парадигмасына негізделуі мүмкін. Сөздік, сөйлеу, грамматикамен қоса топик, ситуация, түсінік сияқты аса «коммуникативті» категорияларды қолдану өте тиімді болады.Item Open Access АЛАШ ИДЕЯСЫ ЖƏНЕ ТƏУЕЛСІЗ ҚАЗАҚСТАН("МӘҢГІЛІК ЕЛДІҢ МӘҢГІЛІК ТІЛІ" Халықаралық симпозиум материалдары, 2016-11-24) Айткужина, Іңкəр; Азат, Ғабдолла; Ұлан, Құмарғазы; Маратбаева, Əйгерім; Нұрсадық, МеруертҰлттық мемлекетті қалыптастыру идеясы бірнеше ғасырлар бойы қалыптасып отыратын нәрсе. Ұлттық мемлекетті қалыптастыру идеясы ұлттық қажеттіліктердің негізінде туындайтын білім болса, ұлттық идеяның білімін қалыптастыратын нағыз зиялылар... This presentation is going to compare the ideologies of Alash Orda and Independent Kazakhstan, and is going to show that the latter was mainly based on the former. We compare the aims and programs of Alash Orda government and those of the government of Independent Kazakhstan, and detect that even the social image of Kazakh citizen built by Alash Orda is the same to the modern social image of Kazakhstani citizen built by Independent Kazakhstani state. We conclude by stating this continuing ideology through centuries having roots from Alash Orda and enhanced by Independent Kazakhstan should motivate modern Kazakhstani youth to bring up this ideology further to the future generations.Item Open Access АНА ТІЛІ – ҰЛТТЫҚ ИДЕЯ ӨЗЕГІ("МӘҢГІЛІК ЕЛДІҢ МӘҢГІЛІК ТІЛІ" Халықаралық симпозиум материалдары/ THE ETERNAL LANGUAGE OF THE ETERNAL NATION international symposium, 2016-11-24) Садықов, СейдуллаҚазақстанда кеңестік дәуірде қазақ тілі мәселесінің проблемалары орын алды. Ол қоғамның этникалық құрамының өзіндік сандық көрсеткіштеріне байланысты еді. Ресми статистика берген көрініс төмендегідей болатын. Орыстардың ұзын саны қазақтармен тең болды. Орыс этносының өкілдері мен орыс тілді басқа да ұлт өкілдерін (оның ішінде орыс тілді қазақтар да аз емес) қосқанда қазақтар өз елінде азшылыққа айналды. Осылайша орыс тілі жетекші орынға ие болды. Оны республика тұрғындарының басым бөлігі туған тіліндей ғана емес, сонымен бір мезгілде ресми және ұлтаралық қатынас құралы ретінде де пайдаланды. In the period of USSR actual issues took place in Kazakh language. Kazakh people were reducing in contrast of Russian ethnic groups and other nations who spoke Russian. This language was in the lead. The day before Independence Day of Kazakh language acquired the status of national language as the result of institution of “Language Act” in the Constitution of Republic of Kazakhstan. Nowadays, the purpose of intellectual Kazakh people is to instill the state language into daily usage; to replace the Mother tongue with the state language of government; to level up Kazakh language up to the level of international relationships and the language capable to communicate with foreign countries.Item Open Access АРМЯН-ҚЫПШАҚ ЕСКЕРТКІШТЕРІНІҢ ҚАЗАҚ ӘДЕБИ ТІЛІ ТАРИХЫН ЗЕРТТЕУДЕГІ ОРНЫ("МӘҢГІЛІК ЕЛДІҢ МӘҢГІЛІК ТІЛІ" Халықаралық симпозиум материалдары/ THE ETERNAL LANGUAGE OF THE ETERNAL NATION international symposium, 2016-11-24) Құдасов, СейсенбайҚазіргі көптеген түркі халықтарының этникалық және тілдік тұрғыдан қалыптасуына ұйытқы болған қыпшақ ру-тайпаларының, қыпшақ тайпалық одақтарының, қыпшақ мәдениеті мен қыпшақ тілдерінің тарихтағы орны мен рөлі ғылыми зерттеулерде жеткілікті бағамдалып, бағаланбай келеді. This article discusses the features of the basic word stock of the Armenian-Kipchak written monuments XVI-XVII centuries in comparison with the corresponding equivalents of the Kazakh language. Determined systemic phonetic and semantic matching or differences of vocabulary of these languages.