02. Master's Thesis
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing 02. Master's Thesis by Author "Bidanov, Olzhas"
Now showing 1 - 1 of 1
Results Per Page
Sort Options
Item Open Access Investigation into process and factors influencing high school students’ career(Nazarbayev University Graduate School of Education, 2017-06) Bidanov, OlzhasEducation-job mismatch is one of key problems for education system, labour market and economy as a whole in Kazakhstan. Analytics in educational field state that only 12% of fresh university graduates are employed according to their university degree in Kazakhstan. It is important to understand the reasons behind ineffective career decisions by students. The education system in Kazakhstan requires that students make career decisions upon graduation from high schools. Therefore this study explores the process of career decision making and the factors that influence high school students’ career choices, and the hardships and uncertainties that the students face in making decisions about their careers. Using qualitative research methods, in-depth interviews were conducted with 18 high school students and 4 freshman university students. The qualitative method coupled with career decision-making theory has resulted in a study that gives a voice to the key participants in the career decision making process, the students themselves. The findings highlight four major factors that prevent students from making effective career decisions. First, high school students are not matured enough, nor are they prepared for taking informed decisions about their careers. Second, in-state dominated tertiary education system requires students to make career decisions too early. Third, higher education state grant allocation system shifts students’ focus from choosing the subjects / future career they really like to choosing a subject for which they can easily win a grant / scholarship. Last, collectivist culture and parental expectations further aggravate the problem of winning grants for students. This study makes a number of recommendations for education policymakers, practitioners, parents and students. It may also fill the gap of absence of literature on career decision making problems in Kazakhstani context. Несоответствие профессии по образованию и по трудоустройству является одной из ключевых проблем для системы образования, рынка труда и экономики в целом в Казахстане. Аналитики в сфере образования утверждают, что всего 12% новых выпускников университетов работают по степени своего университетского образования в Казахстане. Важно понимать причины неэффективности решений касательно профессии. Система образования в Казахстане требует, чтобы учащиеся принимали решения о профессии после окончания старшей школы. Поэтому в этом исследовании рассматривается процесс принятия решений о профессии и факторы, влияющие на выбор профессии старшеклассников, а также трудности и неопределенности, с которыми сталкиваются учащиеся при принятии решений о своей карьере. Используя качественные методы исследования, были проведены углубленные интервью с 18 школьниками и 4 студентами-первокурсниками. Качественный метод в сочетании с теорией принятия решений о профессии дали возможность услышать голос ключевых участников процесса принятия решений о профессии, самих учеников. Было выявлено четыре основных фактора, которые мешают учащимся принимать эффективные решения о карьере. Во-первых, ученики средней школы недостаточно взрослые, и не готовы принимать обоснованные решения о своей профессии. Во-вторых, система высшего образования требует от студентов принятия решений о профессии слишком рано. В-третьих, система распределения грантов высшего образования смещает ориентацию студентов с выбора предметов / будущей карьеры, которые они действительно предпочитают, на профессии, по которым они могут легко выиграть грант / стипендию. Наконец, коллективистская культура и родительские ожидания еще больше усугубляют проблему получения грантов студентам. Это исследование дает ряд рекомендаций законодателям, практикам, родителям и студентам. Исследование может также заполнить пробел в отсутствии литературы по проблемам принятия решений о профессии в контексте Казахстана.