02. Master's Thesis
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing 02. Master's Thesis by Author "Artamonova, Xeniya"
Now showing 1 - 1 of 1
Results Per Page
Sort Options
Item Open Access Reflective practices: the experiences of teachers in one NIS school in Kazakhstan(Nazarbayev University Graduate School of Education, 2017-06) Artamonova, XeniyaThe purpose of this qualitative study was to explore the experiences of teachers related to the use of reflective practices (RP) and the underlying perceptions about a teacher as a reflective practitioner. As a result of the qualitative analysis, the study revealed how teachers reflect, how they think about reflection, what difficulties they face and how these difficulties may be overcome. Since the study sought to understand the individual meanings of reflection for the participants, the qualitative methodology was employed. The data were collected through a series of semi-structured one-on-one interviews with ten teachers, who had been selected purposefully to ensure an in-depth understanding of the central phenomenon. Another criterion was maximum variation among the participants to ensure inclusion of all the possible perspectives. Hence the participants represented different subject departments and age/experience groups. The main argument of the study is threefold. First, teachers perceive reflection as a process of cyclic retrospective analysis leading to the improvement of teaching practice and the skill of reflection as developing naturally with experience. Second, the participants find writing and conversations with colleagues to be the most significant factors contributing to their RP. The content of their reflection may be subdivided into two categories: student behavior and quality of curriculum delivery and acquisition. Finally, the key difficulties of teachers in their RP are lack of time and fear of introducing something new. These findings may be of use to a number of stakeholders. The process of research and its findings may raise the awareness of teachers about RP and their potential to improve their practice; school leaders will be able to make better informed decisions to create conditions for teacher RP and develop a policy to promote and support the RP of teachers; NIS best practices may be transferred to mainstream schools. Целью данного исследования, основанного на качественных методах, было изучение опыта учителей, связанного с рефлексией учителя (РУ) и соответствующих представлений об учителе как о рефлексирующем практике. В результате качественного анализа, были исследованы следующие вопросы: как учителя рефлексируют, как они воспринимают РУ, с какими трудностями они сталкиваются и как эти трудности можно преодолеть. Так как мы стремились понять индивидуальное значение рефлексии для каждого участника, мы применяли качественные методы. Сбор данных осуществлялся через серию частично-структурированных индивидуальных интервью с учителями, которые были выбраны целенаправленно с целью глубокого понимания предмета исследования. Кроме того, критерием отбора участников было максимальное разнообразие, что позволило рассмотреть все возможные точки зрения. Таким образом, участники представляли различные методические объединения и возрастные группы, а также имели различный опыт работы. Основной аргумент исследования состоит из трех частей. Во-первых, учителя воспринимают рефлексию как циклический процесс ретроспективного анализа, который ведет к совершенствованию практики преподавания, а также считают, что навыки рефлексии развиваются естественным путем по мере накопления опыта. Во-вторых, участники считают ведение записей и беседы с коллегами наиболее значимыми факторами, способствующими их рефлексии. Содержание РУ можно разделить на две категории: поведение учащихся и качество преподавания и освоения учебной программы. Наконец, основные трудности, которые испытывают учителя, - это недостаток времени и страх новизны. Данные результаты могут быть полезны ряду заинтересованных лиц. Процесс исследования и его результаты могут улучшить знания учителей о рефлексии и ее потенциале для совершенствования практики преподавания; руководство школы получит информацию для принятия решений по созданию условий для РУ и сможет разработать политику для продвижения и поддержки РУ; опыт НИШ может транслироваться в общеобразовательные школы.