Abstract:
Kazakhstan is a young country still in the early stages of nation-building, with civic and ethnic nationalism and Kazakh and Russian languages being the major issues in constructing the national identity (Aitymbetov et al., 2015). Although the state overtly strives to develop civic identity, it fails to overcome the resistance of ethnic nationalism (Burkhanov & Sharipova, 2015). As language is an essential element of national identity (Smith, 1991) and education is one of the main tools for its construction (Gellner, 2006), medium of instruction (MOI) in education is a defining factor in national identity. In the context of trilingual education and English medium of instruction (EMI), different MOI might produce different outcomes for national identity...
Қазақстан өз ұлттық құрылысының азаматтық және этникалық ұлтшылдық пен қазақ және орыс тілдері ұлттық ерекшелікті қалыптастырудағы басты мәселелердің бірі болып табылатын ерте кезеңіндегі жас мемлекет (Айтимбетов және басқалар, 2015). Мемлекет азаматтық сәйкестікті дамытуға тырысқанымен, этникалық ұлтшылдықтың қарсылығын еңсере алмайды (Бурханов және Шарипова, 2015). Тіл ұлттық сәйкестіктің маңызды элементі (Смит, 1991), ал білім беру оны құрудың негізгі құралдарының бірі болса (Геллнер, 2006), білім берудегі оқыту тілі ұлттық сәйкестіктің айқындаушы факторы болып табылады. Үш тілдік білім беру және ағылшын тілінде оқыту тұрғысынан алғанда, басқа оқыту тілі ұлттық сәйкестілікті қалауда өзге нәтижелерге әкеліп соқтыруы мүмкін...