Bridging Language, Identity and Integration in the Ethnic Migration- Student Experience of China-Kazakhs in Kazakhstan

Loading...
Thumbnail Image

Date

2017-06

Authors

Toktau, Zhuldyz

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Nazarbayev University Graduate School of Education

Abstract

The Kazakhstan government launched ethnic immigration policy since becoming an independent nation. During this post-Soviet ethnic migration, ethnic Kazakhs from far abroad with limited knowledge of Russian have faced social, language and cultural challenges in their ancestral homeland. Returnee students also emerged in this migration flow. The purpose of this qualitative study was to explore the language challenges of ethnic Kazakh returnee students from China and their social integration in the Kazakhstani higher education institutions. Along with research problem, the research questions were framed with reasons for migration, language background, student experiences, identity and social integration of ethnic Kazakh returnee students from China. This research employed combined narrative and phenomenological inquiry approach to fruitfully provide insights of the phenomenon of being ethnic Kazakh returnee students. Sample was only chosen among ethnic Kazakh returnee students from China enrolled in the Kazakh-medium program in a Kazakhstani university with less than five years living and studying in Kazakhstan before higher education. Eight China-Kazakh returnee students were purposively selected by maximal variation sampling strategy and involved in the semi-structured interview. Major findings were that all participants migrated to Kazakhstan for maintenance of Kazakh identity, and the Kazakh language in relation to ongoing assimilation in China; all participants consistently identified themselves as Kazakh but not totally Kazakhstani or not Kazakhstani yet because of their language challenge of Russian. This study demonstrates the complex relationship between language, identity and social integration with the migration context of ethnic Kazakh returnee students in Kazakhstan. It was anticipated that knowledge generated from the study could benefit administration and educational staff to better understand and support these typical students with long-term Russian language programs to gradually accelerate their language adaptation. С момента становления независимой страной, правительство Казахстана начало проводить этническую миграционную политику. Во время этой постсоветской этнической миграции, этнические казахи из дальнего зарубежья с ограниченным знанием русского языка столкнулись с социальными, языковыми и культурными проблемами на своей исконной родине. Среди них также были студенты –репатрианты. Целью этого качественного исследования было изучение языковых проблем этнических казахских студентов–репатриантов из Китая и их социальная интеграция в казахстанских вузах. Наряду с исследовательской проблемой, вопросы исследования были сформулированы с целью выявления причин миграции, языкового происхождения, переживания студентов, идентичностью и социальной интеграцией этнических казахских студентов–репатриантов из Китая. Это исследование использовало комбинированный повествовательный феноменологический подход, чтобы дать ясное представление о феномене этнических казахских студентов-репатриантов. Выборка представляла собой этнических казахских студентов–репатриантов из Китая, обучающихся в казахских группах в Казахстанском университете и прожившие менее пяти лет в Казахстане до поступления в университет. Восемь казахов студентов–репатриантов из Китая были целенаправленно отобраны с использованием стратегии максимального отбора вариаций и участвовали в полуструктурированном интервью. Согласно основным результатом исследования, все участники мигрировали в Казахстан для поддержания казахской идентичности и казахского языка в связи с продолжающейся ассимиляцией в Китае; все участники последовательно идентифицировали себя казахам, но не полностью Казахстанцами или пока не Казахстанцами из-за проблем с русским языком. Данное исследование демонстрирует сложные отношения между языком, идентичностью и социальной интеграцией в контексте миграции этнических казахских студентов–репатриантов в Казахстане. Предполагалось, что знания, полученные в ходе исследования, могут помочь административным и образовательным работникам лучше понять и поддержать этих студентов долгосрочными курсами русского языка для постепенного ускорения их языковой адаптации.

Description

Keywords

ethnic migration, student experience, China-Kazakhs, cultural challenges, Kazakh returnees, Research Subject Categories::SOCIAL SCIENCES::Social sciences::Education

Citation

Toktau, Zhuldyz. (2017) Bridging Language, Identity and Integration in the Ethnic Migration- Student Experience of China-Kazakhs in Kazakhstan. Nazarbayev University Graduate School of Education