DSpace Repository

The Relationship between Students’ Social Competence, Emotional Intelligence and their Academic Achievement at Nazarbayev Intellectual School of Aktobe

Система будет остановлена для регулярного обслуживания. Пожалуйста, сохраните рабочие данные и выйдите из системы.

Show simple item record

dc.contributor.author Shaikhina, Dina
dc.date.accessioned 2017-08-28T08:24:04Z
dc.date.available 2017-08-28T08:24:04Z
dc.date.issued 2017-06
dc.identifier.citation Shaikhina, Dina. (2017) The Relationship between Students’ Social Competence, Emotional Intelligence and their Academic Achievement at Nazarbayev Intellectual School of Aktobe. Nazarbayev University Graduate School of Education ru_RU
dc.identifier.uri http://nur.nu.edu.kz/handle/123456789/2569
dc.description.abstract In the modern world the tendency to increase students’ academic achievement can be easily observed and Kazakhstan is not an exception. After getting independence in 1991 the country strives for entering the world arena in all the spheres including education. In Nazarbayev Intellectual Schools high academic achievement is one of the priorities for students. To reach this aim students and teachers are provided with all the necessary facilities, new technologies and gadgets, and are expected to develop academically and professionally. Students spend the whole day at school, even devoting their time after school to additional lessons, while teachers should conduct research and participate in conferences in addition to their teaching. All these efforts are aimed at increasing students’ academic achievement and ensuring high position of Kazakhstan in the world educational rankings. However, not all the aims regarding academic success have been reached, leading to concerns about the key factors which influence students’ academic achievement. To investigate the problem quantitative correlational design study was employed. All the data was collected in one educational organization which is Nazarbayev Intellectual School of Aktobe. A sample of 152 participants was selected by using non-probabilistic purposive maximum variation sampling procedures. Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ) and Trait Emotional Intelligence Questionnaire (TEIQue) were used to collect data. For data analysis, descriptive and inferential statistics, as well as hierarchical regressions were conducted in the Statistical Package for the Social Sciences (SPSS). The results provided information on the level of students’ social competence and emotional intelligence. The study also focused on how high, average, and lower performing NIS students compare in terms of social competence and emotional intelligence. The influence of gender, age and medium of instruction on the relationship between academic achievement and students’ social competence and emotional intelligence was studied as well. В современном мире наблюдается тенденция повышать академическую успеваемость учащихся, и Казахстан в этом случае не исключение. После обретения независимости в 1991 году страна стремится к вступлению на мировую арену во всех сферах, включая образование. В Назарбаев Интеллектуальных школах высокая академическая успеваемость является одним из приоритетов для учащихся. Для достижения данной цели учащимся и учителям предоставляется все необходимое оборудование, новые технологии и приспособления; также требуется, чтобы они постоянно развивались академически и профессионально. Учащиеся весь день проводят в школе, посвящая время после уроков дополнительным занятиям, в то время как учителя помимо преподавания проводят исследования и участвуют в конференциях. Все эти усилия направлены на повышение академической успеваемости учащихся и обеспечению Казахстану высокой позиции в мировых рейтингах. Однако не все цели касательно академического успеха были достигнуты, что привело к особому интересу к ключевым факторам, влияющим на академическую успеваемость. Для исследования данной проблемы был использован количественный корреляционный подход. Все данные были собраны в одной образовательной организации – Назарбаев Интеллектуальной школе г. Актобе. С помощью детерминированной целевой выборки с максимальной вариацией были отобраны 152 участника исследования. Для сбора данных были использованы опросник «Сильные стороны и трудности» и опросник «Эмоциональный Интеллект». Для анализа данных в пакете для статистических данных (SPSS) были проведены анализы описательной и дедуктивной статистики, а также иерархическое моделирование регрессий. Результаты показали уровень социальной компетенции и эмоционального интеллекта учащихся. Исследование также фокусировалось на сравнении уровня социальной компетенции и эмоционального интеллекта учащихся с высокой, средней и более низкой успеваемостью. Влияние пола, возраста и языка обучения на взаимоотношения между академической успеваемостью, социальной компетенцией и эмоциональным интеллектом учащихся также было изучено. ru_RU
dc.language.iso en ru_RU
dc.publisher Nazarbayev University Graduate School of Education ru_RU
dc.rights Open Access - the content is available to the general public ru_RU
dc.rights Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 United States *
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/us/ *
dc.subject Nazarbayev Intellectual Schools ru_RU
dc.subject social competence ru_RU
dc.subject emotional intelligence ru_RU
dc.subject academic achievement ru_RU
dc.subject Research Subject Categories::SOCIAL SCIENCES::Social sciences::Education
dc.title The Relationship between Students’ Social Competence, Emotional Intelligence and their Academic Achievement at Nazarbayev Intellectual School of Aktobe ru_RU
dc.type Master's thesis ru_RU


Files in this item

The following license files are associated with this item:

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Open Access - the content is available to the general public Except where otherwise noted, this item's license is described as Open Access - the content is available to the general public