DSpace Repository

Teachers’ and Students’ Perceptions on the Role of the First Language in Foreign Language and Science Classes at Bilim Innovation Lyceum

Show simple item record

dc.contributor.author Abdrakhmanova, Madina
dc.date.accessioned 2017-08-28T08:22:57Z
dc.date.available 2017-08-28T08:22:57Z
dc.date.issued 2017-06
dc.identifier.citation Abdrakhmanova, Madina. (2017) Teachers’ and Students’ Perceptions on the Role of the First Language in Foreign Language and Science Classes at Bilim Innovation Lyceum. Nazarbayev University Graduate School of Education ru_RU
dc.identifier.uri http://nur.nu.edu.kz/handle/123456789/2564
dc.description.abstract One major theoretical issue that has dominated the field of education for many years concerns the role of the mother tongue in teaching foreign languages. Existing theories on the use of L1 in foreign language classes hold opposing views regarding the use of the first language. Taking into consideration recent trend of teaching science subjects in the foreign language, this debate concerns schools in Kazakhstan that are launched for Trilingual Policy, especially Bilim Innovation Lyceum. The purpose of the study is to examine the role of the students’ native language in a foreign language class and scientific class that is taught in a foreign language through exploring what teachers and students think about using the native language in the class and what kind of practices they use. A qualitative case study design is implemented in this study. Semi-structured Interviews were conducted with 4 teachers and 10 students of 7th-9th grade at Bilim Innovation Lyceum in the Northern region of the Kazakhstan Republic. English, Turkish and Math classes were observed. The findings of the study indicate that although teachers prefer monolingual policy in teaching languages but not the scientific content, they still use L1 for pedagogical purposes that serve to make meaning of the content, to manage the classroom and for informal communication. As for the role of the languages in the classrooms, the Russian language seem to be more superior than Kazakh language, although many multilingual students’ native language is Kazakh. The study shows a need for the use of L1 in foreign language and science classes in BIL classrooms as it used for pedagogical purposes. Один из основных теоретических вопросов, которые в течение многих лет доминируют в области образования, касается роли родного языка в преподавании иностранных языков. Существующие теории использования функционально первого (основного) языка при изучении иностранного языка придерживаются противоположных взглядов относительно использования первого языка. Принимая во внимание недавнюю тенденцию преподавания научных дисциплин на иностранном языке, этот вопрос касается школ, обучаемых в рамках Трехъязычного Образования, в том числе Лицея «Білім-инновация». Целью исследования является изучение роли первого языка учащихся при изучении иностранного языка и точных наук на иностранном языке, путем исследования того, что учителя и ученики думают об использовании родного языка в классе, и какие практики они используют. В этом исследовании применен качественный анализ ситуации. Проводились полуструктурированные интервью с 4 преподавателями и 10 студентами 7-9 классов Лицея «Білім-инновация» в Северном регионе Республики Казахстан. А также проводились наблюдения английского, турецкого языков и математики. Результаты исследования показывают, что, несмотря на то, что учителя предпочитают монолингвальную политику в преподавании языков не научного контента, они по-прежнему используют первый (родной/основной) язык учащихся для педагогических целей, которые служат для передавания смысла содержания, управления классом и неформального общения. Что касается роли языков в классах, то русский язык, судя по всему, превосходит казахский, который является родным языком многих мультилингвальных учащихся. Исследование показало необходимость использования первого языка при изучении иностранных языков и точных наук в Лицее «Білім- инновация», поскольку он используется в педагогических целях. ru_RU
dc.language.iso en ru_RU
dc.publisher Nazarbayev University Graduate School of Education ru_RU
dc.rights Open Access - the content is available to the general public ru_RU
dc.rights Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 United States *
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/us/ *
dc.subject foreign language ru_RU
dc.subject science classes ru_RU
dc.subject students' perceptions ru_RU
dc.subject language learning ru_RU
dc.subject trilingual policy ru_RU
dc.subject Research Subject Categories::SOCIAL SCIENCES::Social sciences::Education ru_RU
dc.title Teachers’ and Students’ Perceptions on the Role of the First Language in Foreign Language and Science Classes at Bilim Innovation Lyceum ru_RU
dc.type Master's thesis ru_RU


Files in this item

The following license files are associated with this item:

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Open Access - the content is available to the general public Except where otherwise noted, this item's license is described as Open Access - the content is available to the general public