DSpace Repository

A case study of the language ideology within Armenian families in Kazakhstan

Show simple item record

dc.contributor.author Turgaleyeva, Akmaral
dc.date.accessioned 2017-08-28T04:46:46Z
dc.date.available 2017-08-28T04:46:46Z
dc.date.issued 2017-06
dc.identifier.citation Turgaleyeva, Akmaral. (2017) A case study of the language ideology within Armenian families in Kazakhstan. Nazarbayev University Graduate School of Education ru_RU
dc.identifier.uri http://nur.nu.edu.kz/handle/123456789/2558
dc.description.abstract This thesis is a case study which investigates the language ideology, language practices and ethnic identity construction among Armenians who were either deported during the Soviet regime or immigrated for other reasons to Kazakhstan. Armenians are a multilingual speech community in Kazakhstan where the process of the language shifts from the heritage language, Armenian, to the national and dominant languages, Kazakh and Russian are not completed yet. The thesis investigates the connection between two fields of research; language ideology and ethnic identity construction. The thesis presents a case study analysis of two Armenian families using a two level conceptual framework (macro, and micro). The observation, which was non-participatory, occurred in home contexts during a ten days period. During these observation sessions, semi-structured interviews regarding the maintenance of the mother tongue, attitudes and beliefs towards language use and the social, multiliteracy and ethnic practices were conducted. The findings indicate the connection between the macro and the micro level, where the macro is an official language policy, economic and social factors and individual families’ language perceptions, and the micro is language practices at a home. The complexity of Kazakhstani language situation and the rapid social, political and economic changes that are taking place in the community make this study particularly valuable in raising awareness of language challenges in immigrant families. Данная работа выполнена в рамках кейс-стади, в котором исследуется языковая идеология, языковая практика и построение этнической идентичности среди армян, депортированных советским режимом и иммигрировавших в Казахстан. Армяне - это полиязычное сообщество в Казахстане, для которого процесс перехода с родного армянского языка на государственный казахский или доминирующий русский еще не завершен. В диссертации исследуется связь между двумя областями: языковой идеологией и этнической идентичностью. Кейс, опираясь на теоретическую концепцию, состоящую из двух уровней: макро и микро, проводился на основе исследования двух армянских семей. В качестве основного метода исследования использовалось внешнее наблюдение, которое происходило в домашних условиях исследуемых семей в течение десяти дней. Во время наблюдений также проводились частично структурированные интервью, касающиеся поддержания родного языка, выявления отношения и убеждений к использованию языков и изучению социальных, мультикультурных и этнических практик. Полученные данные указывают на связь между макро- и микро- уровнями, где макроуровень - это официальная языковая политика, экономические и социальные факторы, а также мнение интервьюируемых о языках, а микроуровень - это языковая практика, используемая в рамках семьи. Социальные, политические и экономические изменения в обществе, а также языковые реформы, проводимые в Казахстане, делают это исследование особенно ценным для повышения осведомленности о языковых проблемах семей иммигрантов. ru_RU
dc.language.iso en ru_RU
dc.publisher Nazarbayev University Graduate School of Education ru_RU
dc.rights Open Access - the content is available to the general public ru_RU
dc.rights Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 United States *
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/us/ *
dc.subject language ideology ru_RU
dc.subject Armenian families ru_RU
dc.subject ethnic identity construction ru_RU
dc.subject language practices ru_RU
dc.subject multilingual speech community ru_RU
dc.subject Research Subject Categories::SOCIAL SCIENCES::Social sciences::Education
dc.title A case study of the language ideology within Armenian families in Kazakhstan ru_RU
dc.type Master's thesis ru_RU


Files in this item

The following license files are associated with this item:

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Open Access - the content is available to the general public Except where otherwise noted, this item's license is described as Open Access - the content is available to the general public

Video Guide

Submission guideSubmission guide

Submit your materials for publication to

NU Repository Drive

Browse

My Account

Statistics