DSpace Repository

Factors Influencing Grade 11 Students’ Decision to Study World History as a Subject at Specialized School of Astana

Show simple item record

dc.contributor.author Tolegenova, Aizhan
dc.date.accessioned 2017-08-28T04:26:42Z
dc.date.available 2017-08-28T04:26:42Z
dc.date.issued 2017-06
dc.identifier.citation Tolegenova, Aizhan. (2017) Factors Influencing Grade 11 Students’ Decision to Study World History as a Subject at Specialized School of Astana. Nazarbayev University Graduate School of Education ru_RU
dc.identifier.uri http://nur.nu.edu.kz/handle/123456789/2556
dc.description.abstract In Kazakhstan, as students enter Grade 11, they have to choose their major subjects for further studies, because their admission to university and future career depends on the subjects they choose. This is not an easy decision for students to make as they usually grapple with more than one choice of subjects and their decisions are influenced by many factors. This study explores the factors influencing grade 11 students’ decision to study World History as their major subject at a specialized school in Kazakhstan. The school follows International Baccalaureate (IB) curriculum. The purpose of the study was to study how teachers and students perceive World History subject; what factors motivate students to choose World History; and what factors discourage students to study World History. Using qualitative research methods, data for the study was collected by semi structured one-on-one interviews with students who chose World History subject, teachers who teach World History, parents of 11 grade students and a member from the school leadership. Focus group interview was also conducted with teachers from different subject areas. The finding of the study revealed a number of factors influencing students’ choices of World History subject. These include students’ own personal interests in knowing about the world, their career choice and aspirations, effect of information technology, and scholarship opportunities. The study makes a number of recommendations that might be useful for the school (and other schools) in organizing career counselling programs, parents, and policy makers. В Республике Казахстан учащимся 11 классов необходимо выбрать основной предмет для изучения, что позволит им по окончании продолжить обучение с целью получения соответствующей профессии. Это нелегкое решение для одиннадцатиклассников, поскольку они испытывают затруднение именно в выборе одного предмета. Кроме того, на их решение могут повлиять различные факторы. В данном исследовании рассматриваются факторы, которые влияют на решение учащихся 11 класса изучать «Всемирную историю» в качестве основного предмета в специализированной школе Казахстана, которая следует учебному плану Международного бакалавриата (МБ). Цель исследования - изучение того, как учителя и ученики воспринимают предмет «Всемирная История»; какие факторы мотивируют учащихся выбирать именно этот предмет и препятствуют в выборе «Всемирная история» через использование качественного метода исследования. Кроме того, данные для исследования были собраны полуструктурированным интервью «один на один» со студентами, выбравшими предмет «Всемирная история», преподавателями, которые его преподают, родителями 11-ти классов и администрацией школы. Фокус - групповое интервью также проводилось с преподавателями из разных предметных групп. Результаты исследования выявили ряд факторов, влияющих на выбор студентов для изучения предмета «Всемирная история»: личные интересы учеников в познании основных событий в мире, карьерный рост, влияние информационных технологий и возможность иметь стипендию. В исследовании содержится ряд рекомендаций, которые могут быть полезными для представителей правительственных структур, школы (и других школ) при проведении ориентационной работы с учащимися и родителями ru_RU
dc.language.iso en ru_RU
dc.publisher Nazarbayev University Graduate School of Education ru_RU
dc.rights Open Access - the content is available to the general public ru_RU
dc.rights Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 United States *
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/us/ *
dc.subject secondary school ru_RU
dc.subject influence ru_RU
dc.subject World History subject ru_RU
dc.subject subject choice ru_RU
dc.subject Research Subject Categories::SOCIAL SCIENCES::Social sciences::Education
dc.title Factors Influencing Grade 11 Students’ Decision to Study World History as a Subject at Specialized School of Astana ru_RU
dc.type Thesis ru_RU


Files in this item

The following license files are associated with this item:

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Open Access - the content is available to the general public Except where otherwise noted, this item's license is described as Open Access - the content is available to the general public