04. Graduate School of Education
Permanent URI for this community
Browse
Browsing 04. Graduate School of Education by Author "Intykbekov, Aidyn"
Now showing 1 - 1 of 1
Results Per Page
Sort Options
Item Open Access Teacher perceptions of project-based learning in a Kazakh-Turkish Lyceum in the northern part of Kazakhstan(Nazarbayev University Graduate School of Education, 2017-06) Intykbekov, AidynProject-based learning (PBL) is a student-centered teaching approach that organizes learning around projects. It increases students’ motivation to learn and prepares them for the 21st century demands through developing real-world experience. Many scholars have investigated teacher perceptions regarding PBL, its benefits and challenges; however, no similar research was conducted in Kazakhstan and it remains unclear how Kazakhstani teachers understand PBL. This study attempts to fill in the existing gap of knowledge and practice in Kazakhstan. The purpose of this study is to explore secondary school teachers’ perceptions about project-based learning, its benefits and challenges. It is a qualitative case study. The sample consists of 4 teachers (male) who teach Chemistry, Computer Science, English language, and Physics in a Kazakh-Turkish Lyceum in the northern part of Kazakhstan. Semi-structured interviews were conducted with participants. The collected data was coded and analyzed using thematic analysis. The study revealed that the participant teachers perceive PBL as a beneficial teaching approach that has the potential to increase student engagement and help them understand more deeply the subject content through self-learning and learning by doing. The advantages of using PBL discussed by the participants were improved teacher-student and student-student relationships, skill development and real-world practice. The study also identified the challenges the participant teachers have to cope with such as: lack of time, lack of knowledge, and group work problems. The results of this research show that teachers understand PBL from both positive and negative perspectives through its perceived benefits and implementation challenges. It is considered that findings of this study would improve students’ motivations and equip teachers with necessary skills to successfully implement PBL. Метод проектов является подходом к обучению через проекты, которые направлены на учащегося. Этот подход повышает интерес учащихся к обучению и с помощью реальной практики реализует их подготовку к требованиям 21 века. Было проведено много исследований о восприятии этого метода учителями, но представления Казахстанских учителей об этом методе, его положительных и отрицательных сторонах не были изучены. Остается неясным как воспринимают этот метод Казахстанские учителя. С целью восполнения пробелов в знаниях и практике Казахстана, была необходимость провести соответствующее исследование. Цель моей работы – изучить представления Казахстанских учителей о методе проектов, его положительных и отрицательных сторонах. Я использовал качественное тематическое исследование. Выборка состоит из 4 учителей (мужского пола), преподающих физику, химию, информатику, и английский язык в одном из Казахско-Турецких Лицеев в северной части Казахстана. Мной было использовано частично структурированное интервью. Собранные данные были закодированы и анализированы с помощью тематического анализа. Данные указывают на то, что учителя представляют метод проектов в положительном свете, делая акцент на потенциал этого метода повышать интерес учащихся к обучению и способствовать более глубокому пониманию учебного материала с помощью самообучения и обучения через практику. Были перечислены положительные стороны метода, такие как улучшение взаимоотношений между учащимися, между учителем и учащимися, а также развитие навыков и всемирный опыт. Учителя указали также такие отрицательные стороны этого подхода, как нехватка времени и знаний о методе, и проблемы групповой работы. Результаты выявили, что учителя воспринимают метод проектов, как в положительном, так и в отрицательном свете, выделяя многочисленные вышеперечисленные преимущества и недостатки этого метода. Важно отметить то, что результаты этой работы могут быть полезными для повышения интереса учащихся к обучению и снабжения учителей необходимыми навыками для успешного использования метода проектов.