04. Graduate School of Education
Permanent URI for this community
Browse
Browsing 04. Graduate School of Education by Author "Belova, Xeniya"
Now showing 1 - 1 of 1
Results Per Page
Sort Options
Item Open Access Learners’ Language Use in Communication in a Multilingual Learning Environment(Nazarbayev University Graduate School of Education, 2017-06) Belova, XeniyaFollowing the trilingual policy implementation strategies, some higher education institutions in Kazakhstan have been actively introducing multilingual programs based on learning through Kazakh, Russian and English languages. These programs can transform university students from being mono- and bilingual speakers to multilingual ones, which, in its turn, can change their language communication practices. Therefore, the purpose of this study was to explore how students’ language communication occurs in a multilingual learning environment (MLE). In particular, the research aimed at revealing students’ understanding and perceptions of MLE and at determining their language communication practices in this environment. The study employed qualitative interview-based research approach, where eight university students studying in multilingual programs in one university in Astana were selected by means of purposeful and snowball sampling strategies as research participants. The findings of the study demonstrated that though the majority of the students have proper understanding of MLE viewing it as studying and communicating in several languages, they perceive not quite adequately as an environment for developing the English language only. This implies the importance of more explanatory work among students studying in multilingual programs. The findings also identified that studying in MLE was beneficial for enriching students’ language communication experiences from using only separate multilingualism to including code-switching, translanguaging and receptive multilingualism into their communication practices. Thus, the results of the study imply the necessity of using opportunities of MLE for promoting the development of learners’ language communication skills and practices. Следуя стратегиям реализации политики трехъязычия, некоторые высшие учебные заведения в Казахстане активно внедряют полиязычные программы, подразумевающие обучение на казахском, русском и английском языках. Эти программы приводят к тому, что студенты – монолингвы и билингвы постепенно становятся полилингвами, и, как результат, особенности использования языков в их общении могут измениться. Таким образом, цель этой работы состояла в изучении того, как языковое общение студентов происходит в полиязычной среде обучения. В частности, исследование было нацелено на выявление понимания студентами и восприятия ими полиязычной образовательной среды, а также на определение их языковых коммуникационных практик в этой среде. Исследование проводилось с использованием качественного подхода на основе интервью. В качестве участников исследования, при помощи методов специального отбора и «снежного кома», были отобраны 8 студентов, обучающихся на полиязычных программах в одном из университетов Астаны. Результаты исследования показали, что, хотя большинство студентов имеют правильное понимание полиязычной среды обучения, рассматривая ее как обучение и общение на нескольких языках, они воспринимают ее не совсем адекватно как среду для развития только английского языка. Это говорит о важности проведения более интенсивной разъяснительной работы среди студентов, обучающихся на полиязычных программах. Результаты также показали, что обучение в полиязычной среде было полезным для обогащения опыта языкового общения студентов, которые, помимо раздельного полиязычия, также включают переключение языковых кодов, трансязыковое общение и рецептивное полиязычие в свои коммуникационные практики. Таким образом, результаты исследования предполагают необходимость использования возможностей полиязычной среды обучения для развития навыков языкового общения студентов.