04. Graduate School of Education
Permanent URI for this community
Browse
Browsing 04. Graduate School of Education by Author "Abdimanapova, Laila"
Now showing 1 - 1 of 1
Results Per Page
Sort Options
Item Open Access Motivation of Students in Russian Medium Groups to Learn Kazakh in CLIL Approach(Nazarbayev University Graduate School of Education, 2017-06) Abdimanapova, LailaMotivation is one of the key factors that triggers efforts for learning language. Recently, many countries have started to implement the Content and Language Integrated Learning programs (CLIL). Coyle (2013, 2014) describes it as using target language for learning academic subjects in such a way that generates students’ motivation for learning and applying language in the future. In Kazakhstan, Nazarbayev Intellectual Schools (NIS) also use the CLIL approach for teaching History of Kazakhstan, Geography and Basic of Law in Kazakh (Mehisto, 2015). However, the motivational impact of this approach for learning Kazakh has not been investigated yet. This study aimed at exploring Russophone students’ motivation to learn Kazakh by learning some subjects in Kazakh with CLIL approach. It used the embedded mixed method approach. Data was collected from the NIS students who live and study in one of the Russian dominated urban areas in the North Kazakhstan region. It used survey method to measure students’ integrative, instrumental and integrative motivations (Dornyei, 2009). 83 secondary school Russian medium group students participated in the survey. Also, three focus group interviews were conducted to understand how CLIL drives motivation of students. The descriptive statistics show the higher level of integrative (M=37.20; SD=8.50) and instrumental motivations (M=39.13; SD=6.97) than intrinsic motivation (M=18.7; SD=15.48). T-test also confirmed these statistical differences. Spearman rho showed strong correlation between the CLIL impact and those three types of motivations. The content analysis of students’ discussion indicates the seven factors that can promote students integrative, instrumental, and intrinsic motivation. Overall, CLIL seems to promote students integrative motivation and long-term instrumental motivation and provide the short term-instrumental motivations. Their intrinsic motivation can change dynamically due to their experiences in CLIL. Мотивация является одним из факторов, который возбуждает усилия при изучении языка. В последнее временя, многие страны стали внедрять CLIL программы (предметно-языковое интегрированное обучение), как подход, который Койл (2013,2014) описывала, использование языка при изучении учебных предметов, таким образом, который создает мотивацию для учащихся к обучению и применению языка в будущем. В Казахстане, в Назарбаев Интеллектуальных Школах (НИШ) также используют CLIL подход для преподавания истории Казахстана, географии и основа правы на казахском языке (Мехисто,2015). Но, мотивационное влияние этого подхода к изучению казахского языка еще не было исследовано, особенно мотивация CLIL учащихся к изучению казахского языка ранее не рассматривалась. Целью этого исследования является раскрыть мотивации русскоязычных учащихся к изучению казахского языка при изучении некоторых предметов на казахском языке с использованием подхода CLIL. Встроенный смешанный метод был использован при исследовании. Данные были получены от учащихся НИШ, которые живут и учатся в одном из русскоговорящих городов Северного Казахстана. Опрос использовался для измерения интегративной, инструментальной и внутренней мотивации (Дорнией, 2009) учащихся. В опросе приняли участие 83 учащихся русских групп средней общеобразовательной школы. Кроме того, в исследовании было проведено три фокус-груп интервью, с целью выяснить, как CLIL стимулирует мотивацию учащихся. Описательная статистика показывает более высокий уровень интегративной (M = 37.20, SD = 8.50) и инструментальной мотивации (M = 39.13, SD = 6.97), чем уровень внутренней мотивации (M = 18.7; SD = 15.48). Т-тест также подтвердил эти статистические различия. Спиерман ро показал сильную корреляцию между воздействием CLIL и этими тремя типами мотиваций. Анализ содержания дискуссии студентов показывает, что семь факторов, которые могут способствовать интеграции учащихся, инструментальной и внутренней мотивации. В целом, CLIL, по-видимому, стимулирует интегративную мотивацию студентов и долгосрочную инструментальную мотивацию, и обеспечивает краткосрочные инструментальные мотивации; И их внутренняя мотивация динамично может, изменяется из-за их опыта в CLIL.