Amantay, Assem2017-08-282017-08-282017-06Amantay, Assem. (2017) Kazakh Family Engagement in Early Language and Literacy Learning: A Case Study in Urban Kazakhstan. Nazarbayev University Graduate School of Educationhttp://nur.nu.edu.kz/handle/123456789/2560In the post-Soviet Kazakhstan, literacy appears to be perceived by urban Kazakh families and communities as a product not a process and continues to be referred to as a set of skills of reading and writing to be taught primarily at schools rather than as a social practice to be exposed at home. This qualitative case study examines home literacy practices of one Kazakh family from Central Kazakhstan and the family members’ perspectives on their child’s emergent literacy practices. This study is guided by the following two research questions: How do families perceive their child’s emergent literacy and language practices? Do family members engage in family literacy practices, and if so, what types of home literacy practices do they participate in for supporting the child’s literacy and language learning? Drawing on the theories of literacy as a social practice, multimodality, and family literacy, this study employed semi-structured interviews, diary writing, and non-participant observation for data collection. Findings revealed that the urban Kazakh family members appear to identify and conceptualize literacy mostly as traditional and formal ones. Furthermore, the father did not consider some emergent literacy practices to make a contribution to the child’s literacy development. Finally, the opportunities the family members provided, recognition they showed, modelling they did, and interaction they participated in demonstrated the sociocultural and multimodal diversity of their home literacy practices. В постсоветском Казахстане городские казахские семьи и сообщества склоняются к мнению, что грамотность это продукт, а не процесс. Они продолжают относиться к понятию literacy (грамота, грамотность) скорее как к набору навыков чтения и письма, обучаемому в первую очередь в школах, нежели как к социальной практике, также обучаемой дома. Целью данного качественного исследования является изучение повседневной деятельности по подготовке к обучению грамоте и развитию речи ребенка в домашних условиях одной казахской семьи из центральной части Казахстана, а также рассмотрение понимания и восприятия членами семьи этой повседневной деятельности. Данная работа ставит два ключевых вопроса: Как семьи понимают повседневную деятельность по подготовке к обучению грамоте и развитию речи детей в дошкольном возрасте? Вовлечены ли члены семьи в данный процесс обучения (развития); и, если вовлечены, как именно они поддерживают ребенка в домашних условиях? Ссылаясь на теорию грамотности как к общественной практики (literacy as a social practice), концепции мультимодальности и участия семьи в обучение ребенка грамоте (family literacy), данное исследование выполнено с использованием таких инструментов сбора данных как полуструктурированное интервью, заполнение дневника и невключенное наблюдение. Результаты исследования показывают, что члены городской казахской семьи склонны определять и концептуализировать практики развития речи и грамотность ребенка как традиционное и формальное явление. Кроме того, отец в данной семье не рассматривал некоторые свои повседневные практики как способствующие развитию и обучению. В результате исследования, также было выявлено разнообразие общественно-культурной и мультимодальной повседневной деятельности в домашних условиях, которую члены семьи осуществляли через стратегии семейного вовлечения: предоставление возможностей, признание, общение и позиционирование.enOpen Access - the content is available to the general publicAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 United Stateslanguage learningearly literacy learningUrban Kazakhstanhome literacy practicesResearch Subject Categories::SOCIAL SCIENCES::Social sciences::EducationKazakh Family Engagement in Early Language and Literacy Learning: A Case Study in Urban KazakhstanMaster's thesis