Koroleva, Yelena2017-08-282017-08-282017-06Koroleva, Yelena. (2017) The Role of Mentoring in Teacher Professional Development. Nazarbayev University Graduate School of Educationhttp://nur.nu.edu.kz/handle/123456789/2582School teachers in Kazakhstan, both newly hired and those with longer tenure, enhance their teaching skills and competencies through attending various professional development programs, both inside and outside their schools. One such professional development program that happens inside the school is ‘mentoring’ where a newly hired or less experienced teacher works with a more experienced teacher for an extended period. This study examined the role of mentoring in teacher professional development, focusing on how mentoring is understood / perceived and practiced in two schools in Kazakhstan. Qualitative research method was used to conduct the study, with data collected through semi-structured interviews and supplemented with a document analysis of school policies and other documents related to mentoring. A total of eight participants were interviewed, representing mentors, mentees and mentor program coordinators. The findings revealed that despite time concerns, occasional mentor and mentee mismatch and different attitudes towards mentoring, it has a positive impact on the professional development of teachers. Teachers associate mentoring with advancement of subject knowledge, acceleration of professional development, smooth induction, opportunities for individual consultation and recognition by senior management team. As the first study of its nature completed in Kazakhstan, Kazakhstani educational stakeholders including parents, students, teachers, educational administrators and policymakers may benefit from the findings of this research. As part of the changing educational landscape in Kazakhstan, mentoring can be implemented as a low-cost, rapid and successful addition to schools’ professional development programs. Учителя в казахстанских школах, как молодые специалисты, так и имеющие уже определенный опыт работы улучшают свои навыки преподавания и компетенции через посещение различных курсов профессионального развития внутри школы и за ее пределами. Одной из таких программ профессионального развития, осуществляемых в рамках школы, является менторство, когда вновь прибывший или менее опытный учитель работает в паре с более опытным учителем на протяжении длительного времени. В данном исследовании изучена роль менторства в профессиональном развитии учителей через акцентирование внимания на том, как данный процесс понимается/восприни мается и практикуется в двух школах Казахстана. Для проведения исследования был использован качественный метод исследования, в котором сбор данных производился с помощью полуструктурированных интервью, изучения и анализа политик школы и документов, относящихся к теме исследования. Всего восемь участников, представляющих менторов, подопечных и координаторов программ по менторству были опрошены для данного исследования. Результаты показали, что несмотря на недостаток времени, несовпадение темперамента ментора и менти, а также различающееся отношение к менторству, сам этот процесс оказывает положительное влияние на профессиональное развитие педагогов. У учителей менторство ассоциируется с улучшением предметных знаний, профессиональным ростом, безболезненной адаптацией, возможностью индивидуальных консультаций и признанием администрацией. Так как исследование проводилось в Казахстане, его результаты будут полезны для лиц, связанных со сферой образования, включая учителей, родителей, учащихся, администрацию школ, политиков. В изменяющемся образовательном пространстве Казахстана менторство может стать недорогим, быстрым и успешным дополнением к программам профессионального развития педагогов.enOpen Access - the content is available to the general publicteacher professional developmentmentoringteacher learningResearch Subject Categories::SOCIAL SCIENCES::Social sciences::EducationThe Role of Mentoring in Teacher Professional DevelopmentMaster's thesis