DSpace Repository

The Influences of Career Counseling Programs on Career Decisions of High School Students at Two Publicly-Funded Special Schools in Kazakhstan

Show simple item record

dc.contributor.author Rysbergen, Assima
dc.date.accessioned 2017-08-28T05:16:40Z
dc.date.available 2017-08-28T05:16:40Z
dc.date.issued 2017-06
dc.identifier.citation Rysbergen, Assima. (2017) The Influences of Career Counseling Programs on Career Decisions of High School Students at Two Publicly-Funded Special Schools in Kazakhstan. Nazarbayev University Graduate School of Education ru_RU
dc.identifier.uri http://nur.nu.edu.kz/handle/123456789/2562
dc.description.abstract Kazakhstani state mainstream schools do not offer career counselling programs (CCP) to help high school students make informed choices and decisions for their careers. However, publicly-funded special schools (PFSS) started in 2009 have introduced CCP as part of their curricula. Due to the fact that CCP has been implemented in PFSSs quite recently, there is a lack of research on how such program helps students make informed career decisions. This study adopted qualitative research design to explore how the CCP offered at two PFSSs in Kazakhstan influences career choices of high school students. In this study one-on-one and focus group semi-structured interviews and document analysis were used as primary data-gathering tool to address the central research question “How does the Career Counseling Program at two publicly-funded special schools in Kazakhstan help high school students make their career decisions?” Participants selected through purposeful sampling with maximum variation included current students, graduates, career counsellors, parents, and people from the leadership team. The study has come up with a number of findings about the implementation, benefits and challenges of the CCP. In addition, the findings point out a number of ways in which the CCP helps students make informed decisions about their future careers. The potential barriers and challenges to establishing and effectively delivering CCP within the PFSSs include shortage of career counseling staff, lack of capital and human resources, and over expectations from the CCP by students and others. Thus, the study may contribute to the existing literature by exploring how the CCP functions in the Kazakhstani context and how students benefit from it. The recommendations made in the study may also be useful for the schools, policy makers, and practitioners for further improvement of the CCP in PFSSs and possible expansion of the program to the mainstream schools in Kazakhstan. Казахстанские государственные общеобразовательные школы не предлагают программы по профориентации, целью которой является помогать учащимся средних школ сделать осознанный выбор будущей профессии. Однако, специализированные школы, финансируемые из государственного бюджета, открывшиеся в 2009 году, внедрили программу по профориентации (далее ПП) в рамках учебной программы школы. В связи с тем, что ПП была внедрена в специализированных школах недавно, недостаточно информации о том, насколько эфективна данная программа в помощи учащимся принимать обоснованные решения касательно будущей профессии. В этом исследовании был использован качественный исследовательский метод для изучения того, как ПП, предлагаемая в двух специализированных школах в Казахстане, влияет на выбор профессий старшеклассников. Также были использованы индивидуальные и групповые полуструктурированные интервью и анализ документов в качестве основного инструмента сбора данных, направленных на основной вопрос исследования «Как программа по профориентации в двух специализированных школах Казахстана помогает старшеклассникам при выборе профессии?» Участники, отобранные с помощью целенаправленной выборки с максимальными вариациями, состояли из нынешних студентов, выпускников, профориентаторов, родителей и людей из руководства. В исследовании были представлены результаты о реализации, преимуществах и проблемах ПП. Кроме того, результаты указывают на ряд аспектов, помогающих учащимся принимать обоснованные решения касательно своей будущей профессии. Потенциальные барьеры и проблемы для создания и эффективного обеспечения ПП в рамках специализированных школ включают в себя нехватку профориентаторов, человеческих и капитальных ресурсов и высокие ожидания от программы со стороны студентов и других лиц. Таким образом, исследование может способствовать пополнению существующей литературы путем изучения того, как ПП функционирует в казахстанском контексте и как студенты получают от нее пользу. Рекомендации, сделанные в исследовании, также могут быть полезны для школ и практикующих политиков для дальнейшего совершенствования ПП в специализированных школах и возможного расширения программы в общеобразовательных школах Казахстана. ru_RU
dc.language.iso en ru_RU
dc.publisher Nazarbayev University Graduate School of Education ru_RU
dc.rights Open Access - the content is available to the general public ru_RU
dc.rights Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 United States *
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/us/ *
dc.subject career decisions ru_RU
dc.subject career counsellor ru_RU
dc.subject school career counselling Kazakhstan ru_RU
dc.subject Research Subject Categories::SOCIAL SCIENCES::Social sciences::Education
dc.title The Influences of Career Counseling Programs on Career Decisions of High School Students at Two Publicly-Funded Special Schools in Kazakhstan ru_RU
dc.type Master's thesis ru_RU


Files in this item

The following license files are associated with this item:

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Open Access - the content is available to the general public Except where otherwise noted, this item's license is described as Open Access - the content is available to the general public

Video Guide

Submission guideSubmission guide

Submit your materials for publication to

NU Repository Drive

Browse

My Account

Statistics